BEHANDELINGEN

Wat zijn kloven ?

Dit is een huidaandoening die als gevolg van drukbelasting optreedt. Het komt veel voor dat door een droge huidstructuur en de aanwezigheid van eelt de huid ter plaatste “openbarst”.

Hierdoor ontstaan er soms diepe pijnlijke kloven. Deze kloven lijken op een kartelige snee in de huid. Deze randen zijn hard terwijl de huid in de diepte dun en kwetsbaar is. Ze gaan makkelijk bloeden.

Behandeling:

Om deze kloven te genezen moet de eeltrand in de lengte richting van de kloof worden

‘door middel van snijden en of frezen’ zo voorkom je dat de kloof verder wordt opengetrokken. Pas dan is de genezing van droge kloven te genezen.

Bij vochtige kloven is de behandeling erop gericht zoveel mogelijk infecties te bestrijden. Bij kloven door schimmelinfecties in een vergevorderd stadium zal de pedicure u adviseren de huisarts te raadplegen.

Advies:

Deze eeltranden en kloven intensief met een goed indringende vette crème in te wrijven. De huid wordt dan zachter en de scherpe randen kunnen gemakkelijker worden verwijderd en de huid krijgt de gelegenheid te herstellen.

Informatie:

Bij misvorming is het mogelijk antidrukmiddelen of orthesen aan te brengen om de afstand tussen de tenen te vergroten waardoor verwerking niet opnieuw kan optreden. Dit is belangrijk om het herstel van elasticiteit van de huid te bevorderen. Omdat die gevoelig is voor kloofvorming.

Wat is eelt ?

Eeltvorming is een natuurlijke reactie van de huid op afwisselende druk. Het is de verhoorning van de opperst laag van de huid “de hoornlaag”. Handen en voeten zijn de meest voorkomende plaatsten voor verhoorning. Aan de voeten hebben we ook een dergelijke beschermlaag bijvoorbeeld op de bal van de voet en onder de hiel. De plaatsen waarop wij staan: de drukpunten bij veel mensen wordt deze beschermlaag te dik en gaat pijn doen bij het lopen. Dan hebben we te maken met overtollig eelt vaak in combinatie met likdoorns.

Behandeling:

Eelt kan door de pedicure deskundig worden teruggebracht tot de normale dikte door middel van snijden, frezen en druk vrij maken.

Informatie:

Ook kan eelt ontstaan door de druk van de schoen boven op de tenen op teentoppen met als gevolg kans op pijnlijke likdoorns. Meestal is dan de schoen de oorzaak deze is te klein of te nauw. Ook te wijde schoenen kunnen eelt veroorzaken omdat er dan een constante wrijving is tussen de huid en de schoen. Goed passende schoenen zijn dus heel belangrijk om extra eelt vorming aan de tenen te verkomen. Ook extreme zweetvoeten kunnen een oorzaak zijn.

Wat is een schimmelnagel ?

De schimmelnagel in de volksmond ook kalknagel genoemd. Wordt veroorzaakt door een trychofytine-infectie en begint bij de vrije nagelrand van daaruit groeit de schimmel in de nagelplaat naar de basis van de nagel. De nagelplaat ziet er dan vaak verkleurd (geelbruine strepen) dof en brokkelig uit. De lengtegroei van de nagel is geremd en het gevolg hiervan is dat de dikte van de nagel toeneemt. De nagel kan zelfs los gaan zitten terwijl zich onder de nagel een ophoping van nagelsubstantie bevindt.

Behandeling:

De behandeling is niet eenvoudig en soms zelfs niet mogelijk. Schimmelnagels worden het beste behandeld met medicijnen. De huisarts stelt vast of het schimmel is en welke schimmel het is. Hij zal tabletten of een tinctuur adviseren. De pedicure kan dit proces goed ondersteunen.

Ik werk hygiënisch en frees of vijl de nagel (s) zo dun mogelijk af hierdoor kan de tinctuur beter zijn werk doen en maak ik de omgeving van de nagel (s) goed schoon. Doordat de schimmelnagel erg traag groeit kan de genezing al snel 6 maanden tot een jaar duren.

Informatie:

De meest voorkomende infectiebronnen zijn het zwembad, de sporthaldouche en de sauna ook een vochtige huid, nauwe schoenen en wassen met teveel zeep kan de infectie stimuleren.

Wat is een ingroeiende teennagel ?

Een ingroeiende nagel komt het meest voor aan de grote tenen. Een ingroeiende nagel heeft een nagelrand of nagelpunt die in de nagelplooi drukt en daardoor pijnklachten geeft. In de volgende fase zal de nagel de huid binnendringen en hier een ontsteking veroorzaken.

Informatie:

Als de nagel te kort wordt geknipt door de hoeken weg te knippen geeft dat een verlichting van wege de drukvermindering maar meestal zijn dan de gevolgen erger dan de kwaal. Het zachte gedeelte van de teentop kan zich dan over de teennagel krullen zodat het ingroeien weer opnieuw begint. Nagels hebben juist een beschermende werking voor de zachte teentoppen. In veel gevallen speelt meer dan een van de zojuist genoemde factoren een rol. Wanneer uiteindelijk de nagel dieper in het zachte weefsel binnendringt ontstaat er een ontsteking. De huid wordt dan rood glanzend en gespannen een kloppende pijn in de teen die gevoelig is bij de minste aanraking in het gevolg.

Wat is een likdoorn ?

Dit is een (meestal pijnlijke) eelt verdikking aan de voet ze zijn een dagelijkse kwelling en vaak wordt het lopen hierdoor bemoeilijkt. Wanneer een kleine plek op de voet onderhevig is aan overmatige druk of wrijving ontstaat daar een extra hoeveelheid eelt (de huid beschermt zichzelf) door de druk van buitenaf (schoenen) kan dit eelt zich niet aan de buitenkant ontwikkelen. Hierdoor wordt het eelt naar binnen gedrukt tegen het periost (beenvlies) aan waar zich veel bloedvaten en zenuwen bevinden die deze pijn veroorzaken.

Behandeling:

Een pedicure kan een likdoorn vakkundig verwijderen. Als dit regelmatig gebeurt door middel van snijden, frezen en drukvrij leggen kan de likdoorn op den duur kleiner worden en zelf verdwijnen mits de oorzaak wordt opgeheven.

Informatie:

Een likdoorn ontstaat door hevige eelt vorming op een klein gebied van de huid. De balans tussen huidvorming en afschilfering is verstoord en door plaatselijke druk gaat de verhoorning niet alleen naar buiten maar wordt als een hoornpit naar binnen gedrukt. De likdoorn kan voorkomen aan de voetzool (teengewrichten, voorvoet, hak) als ook op de strekzijde van de voet (teengewrichten alsmede aan de zijkanten van de tenen (bv. Wanneer twee tenen door stand afwijkingen of knellend schoeisel tegen elkaar gedrukt worden.

Locatie Bottelare:

Voor het maken van een afspraak of ter informatie kunt u mij bereiken

op het nummer: 0498.74.29.24

e-mailen: puurpraktijk@hotmail.com